ПРОРИВ В АЗОВСЬКЕ МОРЕ: ЩО ЦЕ БУЛО І НАВІЩО. ОТЖЕ, ЯК МИ З’ЯСУВАЛИ, ПЕРЕХІД НОСИВ ВАЖЛИВЕ ЗНАЧЕННЯ

Прорив в Азовське море: що це було і навіщо.

Отже, епопея з переходом з Одеси до Бердянська пошуково-рятувального корабля “Донбас” і морського буксира “Корець”, що тримала останню добу в напрузі всю Україну, завершилася і можна, що називається, видихнути. Однак, після того як напруга і переживання спали, починають виникати питання, а часом і критичні випади, з акцентами на “що це було” і “навіщо це взагалі було потрібно?”

Що ж, давайте розберемося в ситуації послідовно і без емоційних колапсів нейронних зв’язків.

Спостерігаючи за переходом наших двох одиниць флоту з Чорного в Азовське море, який почався ще 20 вересня, багато хто помітив, м’яко кажучи, не презентабельний вигляд пошуково-рятувального корабля “Донбас”, на чому і акцентували свою увагу. І не дивно, адже цей корабель проекту 304 було побудовано на Щецинський судноверфі в Польщі в далекому 1969 році! І цього бідолаху, який навідався на своєму віку походів і ПП, навіть планували списувати, але ситуація на Азовському морі ці плани поміняла в корені.

З урахуванням загострення ситуації на Азовському морі і безперервних провокацій з боку ЧСФ РФ, було вирішено створити в Бердянську військово-морську базу ВМСУ, а корабель управління, водотоннажністю 5 520 тонн якраз міг стати фундаментом цієї бази і тепер уже очевидно – стане.

Що ж, з цілями все зрозуміло, але відверто кажучи, екіпажі корабля і буксира піддавали себе великому ризику, з урахуванням неадекватних дій російських окупантів. Дані одиниці флоту могли бути, як захоплені росіянами, так і потоплені.

Можливо, цей ризик в очах ряду спостерігачів і не був виправданий, що і викликало бурю негативних емоцій, але опоненти не зможуть заперечувати, у екіпажа “Донбасу” і “Корець” сталеві … характер і витримка. Хоча, вони в своєму поході були не самотні.

Протягом усього, так би мовити “прориву”, за нашими кораблями спостерігав не тільки український Ан-26, а й літак радіоелектронної розвідки ВПС Великобританії Boeing RC-135W Rivet Joint, американський Boeing RC-135V і навіть висотний літак-розвідник Lockheed U-2S ВВС США.

Тобто, операція була не тільки під наглядом західних партнерів, але і явно узгоджена з ними. А, отже, в разі захоплення або потоплення кораблів пішла б відповідна реакція. Ми розуміємо, що ні військового характеру, а політичного і не можна порівнювати людські життя з подібного роду тиском, але для Росії, яка не цінує людське життя, понад усе цінність злата. В умовах же санкцій і ризику їх розширення більше анонсованих раніше обсягів, емоції в Кремлі довелося стиснути в кулак.

Отже, як ми з’ясували, перехід носив важливе значення для створення на Азовському морі бази ВМСУ і був узгоджений, а так же здійснений спільно з нашими західними союзниками. Але є ще один важливий момент – реакція Росії і сам геополітичний прецедент.

Даний перехід корабля, без малого п’ятдесятирічної вислуги, і без озброєння смертельно-небезпечного на борту і буксира, були сприйняті Росією мало не як підготовкою до висадки десанту в Керчі. Похід кораблів ВМСУ супроводжувався неймовірним напруженням істерії, як в російських ЗМІ, так і тематичних форумах і пабліках в соціальних мережах. І, як я вже помітив, вся сіль була аж ніяк не в кораблях без озброєння, а в самому факті прецеденту. Два українські представники ВМСУ, по суті, ворожого ВМФ ЧФ, пройшли по окупованій зоні, рахованої одноосібно власністю Росії.

Я вам так скажу, в контексті справи Скрипаля, злитого туркам сирійського Ідліб, збитого Іл-20, практично щоночі безкарно наносяться ВВС Ізраїлю ударах по об’єктах Асада, цей “прорив” був плювок в руду реваншистську морду. Росія не змогла перешкоджати створенню в Бердянську бази ВМСУ, що явно не відповідає її стратегічним планам і виникає питання, чому вона не зможе перешкоджати через рік або два?

Ну, а поки гібридний сусід брязкає зброєю і танцює ритуальні танці на відстані гарматного пострілу, ми вибудовуємо оборону і нарощуємо сили.

Alexander Kovalenko

Що ви про це думаєте?