Величезний військовий МАЗ-всюдихід, який міг виїжджати навіть з-під землі
Радянська військова промисловість подарувала світові багато цікавих розробок. Бойові кораблі, літаки, підводні човни і автомобільна техніка є зразками талановитого дизайну наших інженерів, які підтвердили свою ефективність. Далі мова піде про «Чудовисько», – однієї з найбільш дивних колісних машин, яка, як кріт, могла ховатися під землю.
Ім’я цього «монстра» КШМ МАЗ-543, що розшифровується як «Командно-штабна машина» на шасі МАЗ-543. Вона являє собою пересувний командний пункт, який для маскування можна було закопувати в землю, перетворюючи в замаскований бункер. Для цього готували спеціальна траншея, туди заганяли КШМ і зверху засипали землею. За нормативом на цю процедуру повинно було йти 30 хвилин. І стільки ж – на те, щоб машина самостійно вибралася з земляного полону. Здійснювалася це за допомогою семи гідродомкратів (чотири з боків, два ззаду і один спереду). Вони піднімали машину, потім водій запускав двигун і КШМ (напевно, неймовірно вражаюче) вилазила назовні.
До слова про двигун. Тут варто легендарний В-2 – танковий 12-циліндровий дизель об’ємом 38.9 (!) Літрів потужністю 525 к.с і моментом в 1400 Н · м. Різними модифікаціями цього мотора комплектувалися багато радянські танки часів Великої вітчизняної війни – від Т-34 до ІС-1. Те що потрібно, якщо ви задумали машину, якій доведеться виїжджати з-під землі.
Цікавий факт: Шасі МАЗ-543 досить широко використовувалося для різних військових проектів. У серію воно пішло в 1962 році, і з тих пір на нього встановлювалися: ракетні комплекси 9К72 «Ельбрус» і 9К76 «Темп-С»; реактивна система залпового вогню «Смерч» і багато інших. Також було створено велику кількість різних модифікацій.
Усередині КШМ був обладнаний за останнім словом техніки того часу (ми говоримо про кінець 70-х). Площа внутрішнього простору становить 26 кв. м, що досить для розміщення 10 чоловік командного складу, не рахуючи водія. Усередині салону знаходиться великий командний стіл, безліч спеціалізованого обладнання, а вести спостереження за противником дозволяє перископ.
Розробили цю машину фахівці 15 Центрального науково-дослідного випробувального інституту у Володимирській області. На жаль, в серію ця розробка так і не пішла, бо тодішній міністр оборони СРСР Д.Ф. Устинов вважав її надто дорогою. В результаті було зібрано лише один екземпляр, який кілька разів взяв участь у Параді Перемоги і був кинутий безславно гнити в якомусь лісі.