— Мамо, не починай із цих розмов! Просто пообіцяй, що будеш стежити, як він виконує домашні завдання. Я не хочу, щоб його навчання постраждало. Вчителька й так на мене постійно скаржиться. — Олег то зошит забуде, то домашнє не зробить, то весь урок грається в телефоні, то смішить інших. Вона дзвонить мені майже щодня. Я вже боюся брати слухавку.
— Мамо, мене відправляють у відрядження на два місяці. Чи зможеш пожити з Олежиком? — її голос звучав настільки тривожно, що навіть Ірина Миколаївна трохи розгубилася.
— Звісно, зможу, — відповіла вона спокійно. — У чому може бути проблема? Він уже великий, Катю.
— Саме в цьому і справа, що він не малюк. З дитиною все просто: поклав у ліжечко — і спокійно. А тут… Як ти з ним впораєшся?
— Нічого складного, — посміхнулася Ірина. — Не хвилюйся, я його нагодую, догляну. Тебе ж якось виховала…
— Нагодувати і доглянути — це ясно. А що робитимеш із уроками? Він же вже у четвертому класі. Ти, мабуть, давно забула шкільну програму.
— Що саме забула? — трохи здивувалася бабуся, піднявши брови.
— Ну, шкільну програму. Це ж очевидно!
— Як можна забути те, що вивчають у початковій школі? Це ж просто! — відповіла Ірина.
— Мамо, зараз усе інше. Якби ти знала, скільки часу ми витрачаємо на його домашні завдання! Розібратися з ними важко навіть дорослому.
— Ти перебільшуєш, — засміялася Ірина. — Якось впораємося. А коли приведеш його?
— Завтра ввечері.
— Прекрасно! Піду напечу пиріжків із його улюбленими начинками. Він їх так любить.
— Мамо, зачекай із пиріжками! Ми ще не обговорили все, — Катерина явно нервувала. — Завтра часу не буде, треба вирішити зараз.
— Катю, що тут вирішувати? Їдь собі у відрядження. Я тут усе владнаю. Він же лише у четвертому класі, це не випускні іспити. Навіщо хвилюватися? Школа, звісно, важлива, але це не головне в житті.
— Мамо, не починай із цих розмов! Просто пообіцяй, що будеш стежити, як він виконує домашні завдання. Я не хочу, щоб його навчання постраждало. Вчителька й так на мене постійно скаржиться.
— Вчителька? На тебе? — щиро здивувалася бабуся. — І що вона каже?
— Олег то зошит забуде, то домашнє не зробить, то весь урок грається в телефоні, то смішить інших. Вона дзвонить мені майже щодня. Я вже боюся брати слухавку.
— Ну і ну… Ти ж доросла людина! Чому не можеш поговорити з нею? — запитала бабуся.
— І як це зробити?
— Легко. Приїдеш — поясню. А зараз збирайся, не марнуй часу. Я все зрозуміла: буду допомагати йому з уроками.
— Обіцяєш?
— Звісно, обіцяю, — відповіла Ірина з посмішкою.
Коли Катя поїхала, Ірина обійняла онука й сказала:
— Ну що, дорогий, тепер ми з тобою будемо жити разом два місяці. Ти радий?
— А де я буду спати? — розгублено запитав хлопчик.
— У маминій кімнаті. Ось шафа для одягу, а тут — твій письмовий стіл.
Олежик витрусив речі зі своєї сумки на ліжко, кілька секунд дивився на безлад і запитав:
— А де пиріжки? Мама казала, що ти вже спекла багато.
— Напекла. А ти речі розклав?
— Зроблю це пізніше.
— Пізніше? Ні, так не піде. Спочатку справи, а потім задоволення, — сказала бабуся.
— Якщо вони тобі заважають, складай сама! — пробурмотів хлопчик.
— Без проблем, — відповіла Ірина спокійно. — А пиріжки — спечи сам.
Того вечора він так і не дочекався пиріжків. Їх він скуштував лише вранці, під час сніданку.
— А ти чому не одягаєшся? Ми ж можемо запізнитися до школи, — запитав хлопчик.
— Ми? Ти хочеш, щоб я пішла з тобою?
— Звісно.
— Але ж до школи всього десять хвилин пішки, — зауважила бабуся.
— Тобто ти не підеш зі мною? — здивовано перепитав хлопчик.
— А ти дороги не знаєш? — з посмішкою запитала Ірина.
— Знаю, — впевнено відповів Олежик.
— То, може, сам дійдеш? — спокійно запропонувала бабуся.
— Дійду, — трохи замислившись, відповів він.
— Ось і чудово! Не можу зрозуміти, чому мама досі тебе водить до школи. Ти ж уже дорослий, — усміхнулася Ірина.
— Не знаю… Я їй не раз це казав, але вона завжди відмовлялася. Ти мене, мабуть, і забирати не будеш? — із надією запитав Олежик.
— Ні.
— Чудово! — зрадів Олежик, аж підскочивши. — Нарешті буду ходити додому сам, як усі нормальні діти!
— Тільки прошу, не затримуйся, — лагідно нагадала Ірина. — Я ж хвилюватимуся.
Хлопчик повернувся додому рівно о другій годині дня.
— Як справи у школі? — поцікавилася бабуся.
— Нормально, — знизав плечима Олежик.
— Чудово. Хочеш пообідати?
— А що, можна й не обідати? — здивувався хлопчик, піднявши брови.
— Якщо не хочеш, можна трохи пізніше, — відповіла Ірина, трохи розгубившись від такого запитання.
— Мама ніколи не питає. Одразу змушує їсти, — посміхнувся онук.
— Напевно, у неї завжди обмаль часу, — припустила Ірина. — Вона ж забирає тебе під час обідньої перерви.
— Ні, їй просто байдуже, чого я хочу, — пробурмотів хлопчик і попрямував до своєї кімнати.
Минуло близько години. Бабуся заглянула до кімнати й побачила онука, який лежав на ліжку, не переодягнувшись, і щось натискав у телефоні.
— Що ти робиш? — здивувалася вона. — Чому досі не переодягнувся?
Олежик тільки махнув рукою, мовляв, не заважай.
Проте він ще не знав, що бабуся так просто цього не залишить.
Ірина рішуче забрала телефон із рук хлопчика й твердо сказала:
— Слухай уважно. Спершу переодягнешся, потім пообідаєш, а після цього — на вулицю.
— На вулицю? — щиро здивувався онук. — А для чого?
— Як це для чого? Прогулятися! — відповіла бабуся з усмішкою.
— Але ж у мене багато уроків! — заперечив хлопчик.
— Уроки зачекають. Спочатку свіже повітря і трохи руху, — відповіла Ірина, хитро підморгнувши онукові.
Олежик не втримався і засміявся.
— А з ким я буду гуляти? Сам?
— У дворі багато дітей. Точно знайдеш когось, із ким можна поспілкуватися. Ви ж ходите до однієї школи, — пояснила бабуся.
Хлопчик хотів ще щось сказати, але Ірина, не чекаючи, вирушила на кухню:
— Давай швидше, я вже накриваю на стіл.
Нехотячи, Олежик перевдягнувся, перекусив і почав збиратися на вулицю.
— Віддаси телефон? — запитав він.
— А для чого він тобі? Лишай вдома, — твердо відповіла бабуся.
— А як ти зрозумієш, де я? Як мене покличеш додому?
— Навіщо тебе кликати? Дивись на годинник. Через дві години повернешся сам.
— А якщо я забуду? — з недовірою запитав хлопчик.
— Не забудеш. Ти вже дорослий, — впевнено відповіла Ірина.
— А якщо…
— Жодних «якщо», — перебила бабуся. — Це твій тест. Подивимося, чи можна тобі довіряти.
— Тест? А перший який був? — зацікавлено запитав Олежик.
— Перший ти вже пройшов: сам дістався до школи й не заблукав, — похвалила бабуся.
— Тепер зрозуміло, — розсміявся хлопчик. — Побачиш, я повернуся вчасно!
— Сподіваюся! — відповіла бабуся з усмішкою.
І дійсно, хлопчик повернувся рівно через дві години.
— Молодець! — похвалила Ірина. — Ти справжній чоловік: сказав — зробив!
Олежик сяяв від гордості.
— Ти з кимось познайомився?
— Так! Завтра знову зустрінемося, — захоплено розповів хлопчик. — Бабусю, а можна ще раз перекусити? Щось я дуже зголоднів.
— Іди мий руки, — усміхнулася Ірина й попрямувала на кухню.
Після обіду вона запитала:
— Тепер до уроків?
— Угу, — невдоволено пробурмотів хлопчик. — Як я їх ненавиджу…
— Чому? — здивувалася бабуся.
— Їх стільки задають, що просто нестерпно!
— Та невже? У наш час завдань було рівно стільки, щоб усе встигнути за годину, — зауважила Ірина.
— Коли це було? У минулому столітті? — скептично запитав хлопчик.
— Саме так. Але суті це не змінює. Можливо, ти просто неорганізований?
— Я? — обурився Олежик.
— А хто ж іще? Мама просила мене допомагати тобі з уроками, але, чесно кажучи, я все вже забула, — зізналася бабуся.
— А якщо я помилюся?
— То й що? Навчання існує для того, щоб учитися на помилках.
— Ну гаразд, спробую, — погодився хлопчик. — Але якщо щось не зрозумію, я запитаю.
— Без проблем. Але спробуй зробити все швидко.
— Чому швидко? Мама завжди каже, що поспішати не можна.
— Не поспішай, але й не відволікайся. Подивимося, чи встигнеш за годину.
— За годину? Це неможливо!
— А ти спробуй. А потім подивимося фільм.
— Фільм? — здивувався Олежик. — Ти серйозно? Я ж твої фільми не дивлюся…
— А ми дивитимемося твої, якщо ти швидко впораєшся з уроками, — лагідно посміхнулася Ірина.
— Домовилися! Засікай час! — впевнено вигукнув хлопчик і одразу взявся за домашні завдання.
За годину він не встиг закінчити, але впорався за півтори години.
— Молодець! — похвалила бабуся. — Ти справжній герой!
— Який же я герой? — пробурмотів хлопчик, трохи розчарований. — Я ж не встиг усього за годину.
— Початок завжди непростий, — заспокоїла його Ірина, скуйовдивши волосся. — Наступного разу точно вкладешся!
— А ти перевіряти будеш? — запитав Олег.
— Ні, це завдання для вчительки. А зараз час для нашого кіносеансу.
День за днем бабуся поступово навчала онука самостійності. Хлопчику подобалося, як вона все організовує, і він охоче виконував її вказівки.
Одного разу Ірина запропонувала записати його до спортивної секції. Олег зрадів, але тут же занепокоївся:
— А мама? Вона ж повернеться і, мабуть, буде проти…
— Не хвилюйся, доньку я беру на себе, — підморгнула бабуся. — Ти ж лише добре навчайся.
— Не підведу, — серйозно відповів Олежик.
Через тиждень хлопчик звернувся до бабусі з несподіваною новиною:
— Бабусю, тебе викликають до школи.
— Мене? — здивувалася Ірина.
— Так. Сказали, що потрібні батьки. А раз мами немає, то…
— Добре, — серйозно відповіла бабуся, уважно поглянувши на онука. — Ти щось накоїв?
— Не знаю… Може, й ні.
У школі Ірина зустріла молоду вчительку, яка виглядала недосвідчено. Заспокоївшись, бабуся ввічливо представилася:
— Я бабуся Олега. Ірина Миколаївна. Ви хотіли зі мною поговорити?
— А де мати? Чому вона не прийшла? — холодно поцікавилася вчителька, навіть не запропонувавши бабусі сісти.
— Мама у відрядженні. Олег зараз живе зі мною. Дивно, що ви про це не знали, — зауважила Ірина.
— Я не зобов’язана це знати, — різко відповіла педагогиня.
— Але ж ви контактуєте з дітьми?
— Я їх навчаю. І бачу, що Олег останнім часом почав гірше вчитися.
— Справді? У чому це проявляється? Оцінки, здається, хороші, — уточнила бабуся.
— Він став неохайно писати, у його роботах багато виправлень. Ви ж могли б це проконтролювати?
— Контролювати? І як саме? — запитала Ірина.
— Сісти поруч і слідкувати, як він виконує завдання. Ви хіба цього не знаєте?
— Ні, не знала. Я думала, домашні завдання створені для самостійного виконання. Ви ж учитель, ось і перевіряєте. Хіба не так?
— Так, але це не означає, що робота має бути недбалою, — невдоволено відповіла педагогиня.
— Тоді навчіть його акуратності, — спокійно запропонувала бабуся. — Це ж ваша робота. Я не можу займатися всім одразу.
— До речі, Олег часто відволікається, грається телефоном або балакає з сусідами по парті. Поговоріть із ним про це.
— А де ви під час цих моментів? — цікавиться бабуся.
— Я на уроці, звісно! — обурилася вчителька.
— Тоді, можливо, справа не в Олегові, а в методі вашого викладання? Якщо діти займаються сторонніми справами, це ваш недогляд, чи не так?
— Ви просто не розумієте сучасних дітей! — роздратовано вигукнула педагогиня.
— Можливо. Але, сподіваюся, більше дзвонити моїй доньці з кожної дрібниці ви не будете. Інакше постане питання про вашу компетентність, — з посмішкою підсумувала Ірина.
Коли через три місяці Катерина повернулася, вона не впізнала сина. Олег виріс, подорослішав і став набагато впевненішим у собі. У щоденнику все було в порядку, а найголовніше — хлопчик самостійно виконував уроки й навіть не просив допомоги.
— Мамо, як ти це зробила? — здивувалася Катя.
— Старими методами, доню, — весело відповіла бабуся. — Якщо ще щось буде треба, звертайся.